Într-un articol intitulat “Ce au discutat membrii Bilderberg la întrunirea anuală de la Copenhaga”, ziarul Adevărul susţine că este în măsură să divulge temele secrete de pe agenda reală a întrunirii.

anti-BilderbergCum o face însă? Simplu, dă credit total celor publicate pe această temă de Russia Today (RT), reţeaua media finanţată de Kremlin.

Articolul din Adevărul se bazează în exclusivitate pe informațiile RT care, la rândul său, indică o singură „sursă” a informaţiilor: Daniel Estulin, autor și jurnalist rus, născut în Lituania, unul dintre “vânătorii” grupului Bilderberg.

Adevărul traduce întregul articol al RT, fără a amenda în vreun fel informațiile oferite publicului român.

Russia Today s-a poziționat pe piața media ca o „alternativă la presa comercială occidentală”. Este însă o alternativă care respectă perspectiva Kremlinului.

Părtinirea acestei surse se poate observa atât în acoperirea crizei din Siria, cât și în relatarea evenimentelor din Ucraina. Vom exemplifica aceste afirmaţii în cuprinsul articolului, nu înainte de a arunca o privire pe „Agenda Bilderberg” în viziunea „Russia Today” (şi implicit a celor de la Adevărul).

0205-rt2Astfel, membrii grupului Bilderberg ar fi discutat soarta lumii în şapte puncte principale:
1. Diplomaţia nucleară şi acordul cu Iranul, aflat în curs de negocieri.
2. Acordul livrării de gaze naturale între Federaţia Rusă şi China.
3. Intensificarea mişcărilor naţionaliste în Europa.
4. Normele UE de reglementare a protecţiei datelor în spaţiul virtual.
5. Războiul cibernetic şi efectele sale asupra libertăţilor pe internet.
6. Politica externă a lui Barack Obama, de la Ucraina la Siria.
7. „Pretextul” schimbărilor climatice.

Toate aceste puncte reprezintă o critică a Vestului și, implicit sau explicit, toate fac referire la Rusia. De fapt, din articol reiese că liderii lumii (printre care nu se regăsesc ruși) complotează împotriva Rusiei, prezentată într-o aură de inocență și pacifism.

Subiectul nuclear se află în fruntea listei alcătuite de RT, care susţine că “membrii Bilderberg urmăresc de mulți ani evitarea unei posibile alianțe în domeniu între Rusia, China și Iran”.

Punctul următor are, bineînţeles, legătură cu Rusia şi cu mult mediatizatul acord încheiat cu China pentru livrarea de gaze naturale. Conform Adevărul / RT, optica celor din grupul Bilderberg este că  “această situație ar întări pozițiile Moscovei în Ucraina, dar și în alte zone de influență, subminând viitoarele sancțiuni economice ale Occidentului față de Rusia.” Din nou, Rusia cade în picioare.

În continuare, jurnaliștii de la Adevărul preiau critica rusească la adresa Europei, mascată în subiectul alegerilor europarlamentare: “un continent divizat și mânat de sentimente naționaliste”.

Punctele 4 și 5 menționează dezvăluirile lui Edward Snowden și securitatea informațională. Legătura cu Moscova este cât se poate de evidentă și în acest caz, Snowden fiind refugiat în prezent în Rusia.

Informațiile prezentate se constituie într-o critică la adresa Statelor Unite și a “pretextelor americane pentru a limita libertățile în mediul virtual, inclusiv pentru a justifica monitorizarea în masă a datelor”.

Cine citeşte până la capăt relatarea Adevărul / RT rămâne cu impresia că Bilderberg este interesat doar de probleme ce implică într-un fel sau altul Federația Rusă. Punctul șase este destinat Ucrainei și Siriei – două subiecte sensibile pentru Moscova.

Russia Today menționează doar criticile aduse președintelui american Barack Obama, nu și pe cele destinate lui Vladimir Putin. “Se pare că liderii Bilderberg au discutat dacă această politică (a acțiunilor şi sancţiunilor diplomatice colective – n.a.) este sortită eșecului„, se spune în articol.

Ultimul punct tratează “pretextul schimbării climatice”. Russia Today ne spune că scopul real al elitelor reunite la Copenhaga este “dezindustrializarea artificială a unor națiuni și menținerea economiei globale sub controlul corporațiilor transnaționale”.

0205-rtRussia Today este cunoscută pentru relatările părtinitoare referitoare la criza din Ucraina.

Materialele difuzate în eter sau pe site-ul rt.com abundă în clişee precum „forţele de auto-apărare” (atunci când vine vorba de insurgenţii separatişti) şi „teroriştii şi mercenarii recrutaţi de ucraineni” (când vine vorba despre combatanţii paramilitari ai Kievului).

Deseori, informaţiile privind numărul de morţi şi răniţi într-o confruntare au la bază doar raportările separatiştilor; ele sunt „ajustate” astfel încât să-i pună pe insurgenţi în postura de victime sau, dimpotrivă, să acrediteze ideea că forţele Kievului au primit lovituri teribile.

Detalii şocante şi macabre (dar aproape imposibil de verificat din surse independente), de genul „tirurilor efectuate de militarii ucraineni asupra unei grădiniţe”, se regăsesc nu de puţine ori în textele de pe site-ul rt.com.

Alteori, peste informaţii reale sunt „grefate” detalii care, la o verificare ulterioară, se dovedesc false.

Anterior ocupării ruse în Crimeea, RT a publicat un reportaj emblematic, care le poate aduce aminte unora dintre cititorii maturi din România de vremurile când TVR era singura televiziune naţională iar carele de reportaj nu transmiteau mitingurile Opoziţiei pe motiv că „e ceaţă”.

Materialul intitulat „O duminică paşnică în Simferopol” zugrăveşte o relaţie idilică între soldaţii ruşi şi locuitorii peninsulei.

Contrar aşteptărilor, situaţia în Crimeea a devenit mai stabilă. În timp ce extrema dreaptă face apel la violenţe pe reţelele sociale, localnicii din Crimeea oferă sandwich-uri şi ceaiuri, cântă şi se pozează cu membrii forţelor de auto-apărăre„, clamează reportajul RT, ilustrat, între altele, cu imaginea unei fete pe tocuri alături de un soldat cu înarmat cu o mitralieră.

Discursul editorial al Russia Today se dovedeşte uneori dificil de digerat chiar şi pentru angajaţii reţelei.

Liz Wahl RTLiz Wahl, (foto stânga) crainic al Russia Today, a demisionat în martie, în direct, cu următoarea declaraţie:

Sunt mândră că sunt cetăţean american şi cred că adevărul trebuie difuzat. Şi, din acest motiv, după această transmisie, demisionez„, a spus ea.

Conducerea Russia Today a calificat gestul lui Wahl ca o tentativă de a-şi face publicitate.

Russia Today este doar partea cu aparenţă occidental-comercială a maşinii de propagandă în slujba Kremlinului.

Alte componente, cu o abordare mai agresivă sau mai „tradiţională”, sunt postul de radio „Vocea Rusiei” şi agenţiile de presă RIA Novosti și ITAR-TASS.

Un lucru este cert în ceea ce priveşte exploatarea acestor surse de informaţii: vor reda întotdeauna, cu maximă acurateţe, poziţiile, comunicatele şi declaraţiile oficialilor de la Kremlin.

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (Niciun vot deocamdată)
Se încarcă...

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top