mistral 3Rezilierea contractului cu Federația Rusă privind navele de asalt amfibiu Mistral pune Parisul într-o situație delicată în privința viitorului relațiilor bilaterale dintre cele două state dacă nu se vor găsi soluțiile potrivite, scrie analistul Arteem Kureev în paginile portalului russiadirect.org.

Franța a trimis săptămâna trecută autorităților de la Kremlin o propunere de reziliere a contractului de furnizare marinei ruse a celor două nave amfibie clasa Mistral.

Anularea acordului ar implica rambursarea către Rusia a circa 879 milioane dolari, numai după ce oficialii de la Kremlin își dau acordul acordul scris pentru navele care urmează să fie vândute unei terțe părți.

Pe de altă parte, Federația Rusă cere o sumă mai mare de 1,30 miliarde de dolari întrucât consideră ”Cheltuielile și pierderile” efectuate de încălcarea contractului să fie mult mai mare a sumei compensatorii.

Între timp ,oficialii marinei franceze și numeroși analiști militari sunt de părere că navele Mistral care urmau a fi livrate Rusiei nu sunt necesare și trebuie scufundate.

”Experții din apărare propun pur și simplu distrugerea vaselor. Deși această soluție nu este în mod clar, pe placul constructorilor de nave, ar fi cel mai puțin costisitoare la aproximativ 22.4 milioane dolari” scriau jurnaliștii ziarului Le Monde, în timp ce alte opțiuni, inclusiv re-exportarea în terțe țări, ceea ce ar reduce semnificativ ”pierderile financiare efectuate în cadrul proiectului”.

Hollande, la mâna lui Putin în contractul Mistral

articlePotrivit Le Monde, „înlocuirea sistemelor rusești de comunicare și navigare, precum și rețeaua de cabluri electrice ar dura câteva luni” și cele două nave Mistral ar putea fi utilizate de Marina franceză.

Pe 24 decembrie 2010, Rusia și Franța au semnat, un contract pentru construcția a două nave asalt amfibiu clasa Mistral pentru flota rusă la șantierul naval francez în Saint-Nazaire.

Fiecare vas din clasa Mistral este capabil de a transporta la bord un batalion de tancuri, trupe 450-900 militari și 16 de elicoptere multifuncționale, motiv pentru care Mistral a ajuns să fie cunoscut ca un ”operator de transport elicopter”.

S-a presupus că, la intrarea în serviciu, navele trebuiau folosite pentru patrularea pe coasta Rusiei, împiedicarea submarinelor străine la intrarea în apele sale teritoriale, precum și pentru efectuarea operațiunilor amfibii. Acesta a fost planificat inițial că primele două Mistral să facă parte din Flota Pacificului, iar următoarele două din flota de la Baltica.

Tranzactia a provocat controverse considerabile în Rusia și în Occident. În Rusia, mulți experți militari au opinat că Mistral s-a bazat pe tehnologie învechită și astfel de nave de război ar trebui să fie construite pe șantierele navale rusești, folosind cele mai recente evoluții militare din țară.

Predarea primul transportator elicopter, Vladivostok, a fost programată pentru 14 noiembrie 2014, dar nu a avut loc. Mai devreme în acel an, în septembrie, Franța a avertizat că livrarea Mistral ar putea fi suspendată, iar la 25 noiembrie președintele francez Francois Hollande a blocat oficial afacerea până la soluționarea situației din Ucraina.

Pentru Franța, Mistral a devenit o proverbială „valiză fără mâner,” care este greu de transportat și la fel de greu să fie aruncată. În fiecare zi, costurile de întreținere și taxa de anulare, care ar putea fi plătită Rusiei continuă să crească. Doar un acord direct cu Moscova va permite Președintelui Hollande să scape cu pierderi minime. Cea mai simplă cale de ieșire din impas scrie analistul Arteem Kureev este de a obține permisiunea de la guvernul rus să vândă Mistral unui stat terț.
Cu toate acestea, există un drum lung de parcurs înainte ca navele Mistral să fie vândute.
În primul rând, statutul juridic și dreptul de proprietate asupra navelor de război trebuie să fie soluționate. Este motivul pentru care în 16 mai, data de expirare a clauzei de forță majoră în contractul de livrare, partea franceză a început negocierile cu Moscova pentru a închide acordul.

Un acord amiabil ar permite Parisului, pentru a evita arbitrajul internațional prelungit, care, cu sprijinul politic al UE și SUA, ar putea încheia, favorabil pentru Franța. Dar, în orice caz, Franța ar trebui să plătească pentru întreținerea navelor la acostare, pe parcursul procesului de soluționare a litigiilor, ceea ce ar putea dura cel puțin un an. În plus, în așteptarea unei hotărâri judecătorești definitive recunoscute de toate părțile, nici o țară nu ar fi dispusă să discute serios achiziționarea celor două nave Mistral.

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (2 voturi, media: 5,00 din 5)
Încarc...

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top