cale ferata ChinaCăile Ferate din Rusia adoptă ”gabaritul chinezesc”. Acest lucru va facilita promovarea întreprinderilor chineze în Federația Rusă, afirmă presa oficială a Chinei. Oficialii ruși raspund că este vorba doar de o mică secțiune de cale ferata, care va uni China de porturile rusesti din Orientul Îndepărtat.

Beijing nu este înclinat înă să subestimeze importanța unui precedent: în Rusia se va construi infrastructura unui alt stat, care nu va fi controlata de Moscova și va oferi Chinei șanse de a-și extinde expansiunea.

Pentru a obține bunăvoința Beijingului, Moscova este dispusă sa facă un gest măreț. Ministerul rus al Dezvoltarii Orientului Îndepărtat a propus construirea pe teritoriul Promorski Krai a unei căi ferate cu ecartament internațional, utilizat în China, transmite agenția de presa Xinhua. Este vorba despre calea ferata care va lega orașul chinez Hunchun și portul rusesc Zarubino din Primorski Krai.

Unificarea standardului de ecartament va scurta timpul de transport, va reduce costurile și va accelera circulația mărfurilor între cele două țări, a declarat Hae Chzhenvei, adjunctul secretarului general al Asociației pentru dezvoltarea întreprinderilor chineze in străinătate. Acum, pentru trecerea de la o cale ferata la ata este nevoie să fie mutate marfurile in alte vagoane sau inlocuite rotile vagoanelor – procedura care poate dura câteva ore.

Ecartamentul căilor ferate din China este de 1.435 mm. Acesta este un standard internațional comun. Aceiași lățime a căilor ferate o au țările din Europa Centrală și de Vest, SUA, Canada etc. În Rusia și CSI, lățimea este de 1.520 mm. De asemenea, ecartament căilor ferate rusesti este aproape identic cu cel din Finlanda.cale ferata

Ecartamentul special a fost adoptat în Rusia încă din vremurile țariste. Autoritățile au vrut să împiedice astfel ca forțele militare ale inamicului sa se poata deplasa sau aproviziona pe calea ferata in cazul invaziei in Rusia. Prin urmare, aceasta este o problemă de securitate națională și oricât de strânse nu erau legăturile economice cu țari din Europa, ecartamentul european pe teritoriul Rusiei nu a fost prezent niciodată.

Prin urmare, calea ferata Hunchun-Zarubino ar putea fi un precedent istoric în Rusia. Mai mult, de noua cale ferata în zona de frontieră nu se va ocupa Rusia, ci China: astfel incat marfarele chinezești sa circule fără probleme. Oficialii rusi îndeamna publicul din Rusia să nu supraaprecieze impactul acestei inițiative, descriind noua cale ferata ca pe un ”drum de importanta locala”.

Cu toate acestea, spre deosebire de Ministerul rus al Dezvoltarii Orientului Indeparata, Beijing percepe proiectul Hunchun – Zarubino mult mai serios. Pentru China se rezolva astfel problema accesului strategic spre porturile rusesti, dar și spre zonele de frontieră și piața rusă. Inițiativa Moscovei „înseamnă apariția unei mari șanse pentru companiile chineze care doresc să intre pe piața rusă”, spune Ho Chzhenvei. Nimeni nu poate garanta că, în viitor, China nu va începe să facă lobby pentru extinderea rețelei sale de căi ferate din Rusia.

Apropo, în afara de Rusia, Beijingul insistă asupra construcției de cai ferata cu ecartament international si pe directia Asia Mijlocie. Anterior, presa a relatat despre controversele din jurul proiectului de cale ferată China-Kârgâzstan-Uzbekistan. Proiectul este discutat de la mijlocul anilor ’90, dar acordul final frâneaza inclusiv din cauze cererii Chinei de a construi o cale ferata cu gabarit standard internațional – 1.435 mm. Rusii se tem ca apariția unei asemenea cai ferate în Kârgâzstan va pune în pericol securitatea statului rus, mai ales a Siberiei, regiunilor Volga și Urali.tren

Totodata, la sfârșitul anului 2015, China Daily a scris despre decizia Chinei de a construi o cale feroviară de mare viteză spre Iran, de asemenea cu ecartament internațional. Optinand acces la sistemul feroviar din Orientul Mijlociu, unde se foloseste standardul internațional, China va fi în măsură să ajunga în Turcia si Europa, ocolind Rusia, ceea ce va reduce rolul Rusiei în transportul terestru între China și Europa.

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (5 voturi, media: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Related Posts

2 Responses to Precedent istoric. Rusia se mută pe șine chineze

  1. yehudy spune:

    siberia va fi a chinei in 20 de ani 🙂

  2. Clau spune:

    Oficialii rusi îndeamna publicul din Rusia să nu supraaprecieze impactul acestei inițiative, descriind noua cale ferata ca pe un ”drum de importanta locala”. 🙂 locala=Siberia … ca si picatura chinezeasca, incet dar sigur China „preia” Siberia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top