propagandaRusia și-a activat resursele semnificative și rețeaua de organizații de paravan, mass-media și așa-numiții agenți de influență dupa model sovietic, pentru promovarea propagandei în mass-media occidentală în ceea ce privește evenimentele din estul Ucrainei și în Crimeea, se arata în raportul The Finnish Institute of International Affairs (FIIA) cu titlul „Ceața de minciuni: Strategia rusă de înșelăciune și conflictul din Ucraina” (Fog of Falsehood: Russian Strategy of Deception and the Conflict in Ukraine).

Institutul de cercetare este fondat și finantat de parlamentul finlandez, dar este independent în activitatea sa științifică.

Accentul cercetarii a fost pus pe propaganda rusă în mass-media din Germania, Estonia, Finlanda, Suedia, Ungaria, Polonia, Republica Cehă și Slovacia.

Potrivit autorilor, scopul principal al raportului a fost studiul detaliat al originii și a evoluției tezelor rusești (cercetătorii finlandezi le numesc metanarative), precum și crearea condițiilor în care atentia mass-media este abatuta de la conflictul din Ucraina.

Pe baza acestor date, cercetatorii au vrut sa afle obiectivele politicii minicunii a Rusiei, atât în propriul stat, cât și în unele țări din UE.

Este demn de remarcat faptul că finlandezii nu au pus în discuție faptul că autoritățile ruse și mass-media rusa mint în mod sistematic cu privire la evenimentele din Ucraina – în opinia lor, dovezile sunt mai mult decat evidente. În plus, această tactică nu este noua, noteaza cercetatorii. „Este remarcabil cât de puțin s-a schimbat lumea in ultimii o suta de ani, atunci când vine vorba despre minciuni pe timp de război”, remarca FIIA.

„În raport se analizează propaganda rusă și dezinformarea – care este în general numită „înșelăciune strategică” sau „disimularea strategică”- mai ales cu privire la conflictul din Ucraina. Înșelăciunea strategică este un termen folosit nu numai pentru a descrie acțiunile rusești, dar, în opinia noastră, ea este caracteristica esențială a politicii externe și de aparare a Rusiei”.

De altfel, termenul de „înșelăciune strategică” este prezent chiar și în doctrina de aparare a Rusiei, dar modul in care actioneaza Rusia depaseste cu mult definiția formală.

Conform cercetatorilor, metodele folosite pentru înșelăciunea strategica rusa, parțial sunt aceleași ca și cele deja utilizate în propaganda sovietică. Dar, propaganda sovietică se baza pe validitatea afirmatiilor ideologice, iar versiunea rusească modernă poate fi comparată cu un caleidoscop: in care se creaza instantaneu mai multe versiuni ale realității.putin

Autorii noteaza: pentru a înțelege sistemul de înșelăciune strategică a Rusiei, ar trebui să se țină seama de trecutul sovietic.

Poate că acesta este motivul pentru care politicienii occidentali nu au realizat imediat amploarea minciunii ruse.

Propagandă sovietică și dezinformarea au lucrat ca o mașină centralizata, care a avut resurse considerabile și o rețea de organizații paravan, mass-media și așa-numiții agenți de influență.

„În Rusia, există o anumită coerență între crearea de pseudo-mișcări  politice în interiorul Federației Ruse și formarea de pseudo-republici în țările învecinate. În ambele cazuri, spațiul politic public este înțeles ca un câmp de luptă, care ar trebui să fie controlat de Kremlin”, – spune raportul.

Cercetatorii au ajuns la concluzia ca impactul tezelor propagandei rusești (metanarativele) în mass-media străine este limitat. Cu puține excepții, mass-media europeana citeaza, dar nu preia, declarațiile ruse ca fiind adevărate.

Metanarativele ruse sunt prezente în spațiul mediatic in calitate de citate directe din oficiali sau reprezentand opinia unei alte parti, evidențiind astfel că aceste cuvinte nu sunt opinia mass-media. In plus, au existat multe cazuri în care cele mai importante mass-media occidentale au depus eforturi considerabile pentru a demola și dovedi lipsa de onestitate a versiunii ruse a evenimentelor, în special cu privire la anexarea Crimeei și doborarea aeronavei de pasageri din Donbas.

Una dintre cele mai citate metanarative rusesti a fost esecul Maidanului din cauza  erorilor guvenului ucrainean post-Maidan.

O altă metanarativa ruseasca, distribuita în mod activ de Rusia, a fost faptul că Moscova a procedat corect, anexând Crimeea. Rusia pune accentul pe faptul că anexarea a reprezentat voința poporului din Crimeea. În același timp, această teză –  este foarte rar citata de mass-media occidentală.

Estonia a devenit o excepție parțială de la regula, din cauza prezenței mass-media minoritare si a vorbitorilor de limba rusa in țară. În astfel de mass-media sunt arătate mai nou imagini din estul Ucrainei, care accentuează dimensiunea umană a conflictului și transfera în mod indirect responsabilitatea pentru suferințele umane asupra guvernului ucrainean.

Studiul a stabilit o legătură între opiniile politice ale mass-media și relația cu tezele propagandei rusești.

putin la tvExistă diferențe semnificative între mass-media cu puternice vederi de stânga și acele publicații care sunt conservatoare sau liberale. La primele propagada ajunge cel mai usor.

De exemplu, ziarul socialist german Neues Deutschland a publicat comentarii, interviuri și opinii ale experților puțin cunoscuti, dar care exprimau punctul de vedere pro-rus.

De asemenea, în Ungaria au apărut în mod repetat materiale similare, în special în mass-media de stat și aflata sub controlul forțelor politice pro-ruse. În același timp, canalele de știri independente „prezintă o rezistență ridicată” la versiunea rusă a evenimentelor.

Dar acest lucru nu înseamnă că propganda rusa nu are nicio influență asupra mass-media occidentală liberale. Din păcate, ele nu sunt imune.

Raportul oferă multe exemple care arată că, deși mass-media mainstream nu au favorizat  versiunea rusă despre evenimentele din Ucraina, au fost insuficient de informate cu privire la importanța terminologiei. Unii termeni rusesti inventati pentru dezinformare (de exemplu, „guvernul de la Kiev”, „referendumul din Crimeea” și „Republica Populară Donetk”), au fost folositi chiar și în mass-media care, în general, au fost foarte critice fata de Rusia.

Dar, termenii manipulatori – de exemplu cand separatiștii din Donețk au devenit „luptători pentru libertate”, sau cand Ucraina era acuzata de genocid – nu au fost larg răspânditi.

Studiul notează încercări nu foarte reușite de a răspândi in mass-media occidentală tezele cele mai notorii ale Kremlinului – gen „Războiul civil din Donbas” sau  „Krîmnaș” (Crimeea e a noastra).referendum in crimeea

Cu toate acestea, teze mai puțin evidente au pătruns într-adevăr în mass-media străine.

Acest lucru este valabil mai ales în cazul știrilor bazate pe informațiile primite de la agențiile rusești ( „RIA Novosti”, sau TASS), mass-media rusă de limba engleza (Sputnik și Russia Today), care sunt concepute în mare măsură să funcționeze ca un canal de dezinformare.

Rezultatele cercetarii sugereaza faptul ca canalul cel mai eficient de propagandă și dezinformare a fost reprezentat de oficialii ruși. Ministerul rus de Externe a răspândit în mod activ mesajul de bază în autoportretizarea Rusiei ca participant pasiv al conflictului, dar, în același timp, ca apărător legitim al populației vorbitoare de limbă rusă din Ucraina.

„Mass-media de stat doar repetau aceste declarații, fapt care demonsteraza o continuitate puternică a practicii sovietice de înșelăciune strategică. Utilizarea sistematică a metanarativelor în diplomație publică rusă și viteza mare cu care Rusia a răspuns la doborarea avionului malaezian din Donbas este un indicator al profesionalismului cu care înșelăciunea strategica este realizata în Rusia de astăzi”- noteaza autorii.

De asemenea, raportul a ajuns la concluzia importantă că, în ciuda tuturor eforturilor și a investițiilor, înșelăciunea strategica a Rusiei are limitele sale.

Nu a fost inregistrat nici macar un singur caz în care propaganda rusească sa fi dus la schimbări semnificative în politica țărilor studiate.

Cercetatorii au spus ca cea mai buna aparare impotriva înșelăciunii strategice este cunoastrea bazate pe fapte și dorința de a investi efort în colectarea de informații veridice.

„Nicio ceata de minciuni nu este capabila să pătrundă prin peretele unei cunoasteri bine fundamentate și un angajament ferm față de valorile sale” – conchide studiul.

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (6 voturi, media: 5,00 din 5)
Încarc...

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top