MiG-21Parchetul militar croat investighează Ministerului Apărării din Croatia, acuzat de corupţie în licitatia si contractul care i-a urmat de achiziționare și modernizare în Ucraina a avioanelor MiG-21 de productie sovietica, scrie Jutarnji List.

Anchetatorii bănuiesc functionarii Ministerului croat al Apararii de luare de mită şi susțin că aeronavele livrate sunt inutilizabile și nu corespund documentației tehnice.

Contractul de cumpărare a avioanelor a fost semnat de ministrul croat al apărării și concernul de stat ucrainean „Ukrspetsexport”, în iulie 2013.

Conform contractului, Croația a plătit mai mult de 13 milioane de euro pentru reparația capitală în Ucraina a șapte aparate MiG-21 și cumpărarea altor cinci aeronave de același tip.

Ucrainenii trebuiau să modernizeze aparatele de luptă sovietice, care anterior au fost utilizate de fortele aeriene iordaniene.

Cele 12 avioane au fost transferate în Croația în iulie 2015, dar cinci dintre ele au fost scoase ulterior din funcțiune din motive tehnice.

Ancheta a dezvăluit că avioanele de luptă au fost modernizate cu componente vechi importate din Bulgaria, Algeria și fosta Uniune Sovietică, componente care nu respectau documentația tehnică furnizată de societatea ucraineană.

De asemenea, a devenit cunoscut faptul că Israelul a oferit partii croate avioane MiG-21 produse cu zece ani mai târziu decât cele oferite de Ucraina, dar propunerea a fost respinsă înainte de licitatie, la care au participat două companii, una din Ucraina și una din România (Aerostar).

Potrivit autorităților, contractul cu „Ukrspetsexport” de achiziționarea a cinci avioane de luptă MiG-21 si modernizarea altor șapte de acelasi tip a fost semnat în vara anului 2013.

Partea ucraineană a predat cele 12 aeronave în anul 2015, cu toate acestea, potrivit ziarului croat, numai trei avioane din cele 12 pot zbura.

Ziarul mai scrie că serviciile secrete croate au subliniat chiar de la inceput, din faza licitatiei, problemele cu „Ukrspetsexport”. Societatea ucraineană a câștigat in fata companiei românesti  Aerostar, care si inainte a reparat MiG-21 croate.scanda croatia

Jutarnji List susține că partea ucraineană a refuzat să testeze aeronavele inainte de predare, invocând problemele cu razboiul din Donbas.

Ambasadorul ucrainean în Croația, Oleksandr Levcenko, în comentariul sau pentru postul tv H1, a declarat că Ucraina sprijina investigația și ca problemele despre care a scris ziarul croat în realitate nu există.

El l-a acuzat pe autorul articolului din Jutarnji List că ar fi făcut lobby intereselor românilor de la Aerostar, care, în 2013, au pierdut licitația in fata „Ukrspetsexport”.

Ambasadorul ucrainean a adăugat că nu este prima dată când el trebuie să răspundă acuzațiilor ziarului croat.

În 2014, de exemplu, publicația a scris despre faptul că Ucraina a oferit Croației alte opt ​​MiG-21, proprietarul carora fiind de fapt Yemen. Informațiile respective ar fi fost obținute de la seful Forțelor Aeriene din Yemen. Ministerul Apărării croat a negat atunci informatia

„Toate încălcările despre care scrie ziarul Jutarnji List vor fi verificate și infirmate, dar cine va fi responsabil pentru prejudiciul cauzat reputației Ucrainei și companiei care este cea mai buna în sectorul repararii avioanelor MiG? Voi cere ca jurnalistul Zhabets, responsabil pentru acest lucru sa-și ceara scuze în mod public „, – a spus Alexander Levcenko.

Diplomatul a adaugat că partea ucraineană a reparat și vândut avioanele la un preț foarte scăzut – mai puțin de 14 milioane de euro. Este aproape cu cinci milioane de euro mai putin decât pretul oferit de competitorul din România.

În luna noiembrie 2013 „Ukrspetsexport” a raportat că procesul de verificare a avioanelor de catre ministrul apărării Croației de atunci nu a evidențiat nicio problemă.

Alexandr Levcenco a mai spus că Ucraina este gata să reia lucrarile de modernizare daca e cazul sau sa rascumpere de la Croația toate cele 12 aeronave.

„Ucraina este în stare de război și are nevoie de arme ca sa-si apere independența”, – a spus diplomatul ucrainean.

MiG-21 este considerat unul dintre cele mai populare avioane de luptă din toate timpurile. Aparatul a fost proiectat la mijlocul anilor 1950, iar în URSS a fost produs în serie între 1959 şi 1985. De-a lungul întregii perioade de producție au fost realizate 11 mii de aeronave de acest model.

Între timp, guvernul croat are în vedere achiziționarea de noi avioane de luptă pentru a înlocui avioanele îmbătrânite.

Cei doi candidați principali pentru tranzacție sunt SUA (F-16) și Suedia (JAS-39 Gripen). De asemenea, Croatia examineaza si optiunile franceza (Mirage), israeliana (Kfir) și sud-coreeana.

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (1 voturi, media: 5,00 din 5)
Încarc...

Related Posts

3 Responses to Scandal de corupţie în jurul MiG-urilor croate. Ucrainenii acuză lobby-ul românesc

  1. Laura spune:

    Cat de bune pot fi acele MIG-uri din moment ce cu doar 13 milioane de euro, croatii au reparat 7 si au cumparat 5…..

    • Ion. spune:

      Corect, pai la banii astia nu puteau cumpara un avion ca lumea nu 5 dar asa le trebuie daca nu si le-au reparat la Aerostar cum au mai facut-o si au alergat dupa chilipiruri.

  2. Terente spune:

    Sigur că da, uncraineenii cei răi şi hoţi, big bad wolf nu alta. Păi nu a făcut bine ce a făcut Putler, când le-a luat Crimeea؟ Mama lor dă jnapani….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top