Procurorul-șef olandez Fred Vetserbeke, cel care conduce echipa de anchetă internațională (JIT) în cazul prăbușirii avionului Boeing 777 în regiunea Donbas, în iunie 2014, a vorbit despre mersul anchetei cu corespondentul special al „Novaia Gazeta“, Pavel Kanîghin.

Vesterbeke a explicat că investigația oficială „se apropie“ de stabilirea tuturor suspecților de accident MH17, inclusiv lista șefilor și comandanților militari, care au luat decizia cu privire la transferul sistemului „Buk“ în Ucraina.

„La 28 septembrie 2016 am anunțat primele rezultate la care am răspuns la întrebările despre ceea ce s-a întâmplat cu MH17, de unde a fost lansata racheta Buk spre aeronava. Tot atunci am conturat și un cerc de suspecti, implicati într-un fel sau altul în aceasta tragedie, si pana în prezent ne ocupam de căutarea acestor oameni” – a spus șeful grupului de anchetă, care include reprezentanți din Australia, Belgia, Malaezia, Olanda și Ucraina.

În urmă cu un an, echipa de anchetă a prezentat un raport care a indicat că avionul a fost doborât de o racheta „Buk“, livrata de pe teritoriul Rusiei. Lansarea a fost realizată de pe un câmp din apropierea satului Pervomaiski, care era sub controlul separatiștilor. Moscova nu a fost de acord cu concluziile anchetei internaționale. Ministerului Afacerilor Externe al Federației Ruse a declarat oficial ca raportul JIT este „părtinitor”.

Potrivit procurorului Vetserbeke „acum săpăm mai departe și mai departe, pentru a răspunde la întrebările cine a transportat sistemul de rachete, cine l-a însoțit, cine a apăsat pe buton, cine a dat ordinul“.

Fred Vetserbeke a comentat și raportul alternativ al companiei ruse de stat „Almaz-Antey“, care sustine ca lansarea „Buk“ s-a facut din satul Zaroșcenskoe, dintr-o zona controlată de armata ucraineană.

„Ei au efectuat și un experiment: au detonat o racheta langa un avion și au ajuns la niste concluzii. Ei bine, am folosit datele lor, dar și noi am realizat același experiment, și am colectat suplimentar o mulțime de alte informații: .. fotografii, clipuri video, interceptari de convorbiri telefonice și martori importanți care au văzut „Buk“. Este mult mai mult decât a prezentat „Almaz-Antey“, desi eu nu voi judeca acum dacă sunt sau nu sunt concluziile lor valide“, – .. a spus procurorul.

Șeful JIT a reamintit „una dintre versiunile cele mai fantastice“ oferite de partea rusă – ca Boeing ar fi fost lovit de un avion de lupta ucrainean Su-25. Potrivit lui Vetserbeke, când experții internaționali au început să studieze aceasta versiune, „ei și-au dat seama imediat ce absurde sunt aceste afirmatii”.

Potrivit procurorului, până acum s-a demonstrat în mod concludent faptul că „Buk“ a venit din Rusia și după ce a fost doborat avionul sistemul a ajuns înapoi în regiunea Rostov. „În continuare va trebuie sa identificam cercul executantilor și, cel mai important, comandanții, verticala pe care s-a dat comanda „foc”. Numai atunci când suntem convinsi de puterea dovezilor noastre, vom fi în măsură să le prezintam instanței și publicului“ – a spus el.

Fred Vetserbeke a declarat că ancheta examinează datele radar trimise de Rusia. Conform acestor date, radarul nu a reperat lansarea „Buk“, deși ar fi trebuit să o facă.

Procurorul a explicat că anchetatorii au început să studieze noile date abia de o luna, pentru că inițial Moscova, din diverse motive, le-a furnizat în format rusesc, chiar dacă acesta au fost solicitate în format internațional.

„Ca urmare, a trebuit să așteptam o lungă perioadă de timp, și în cele din urmă am primit recent datele în formatul corect. Îi asiguram pe toti ca aceste date, furnizate de Federația Rusă, vor fi atașat la dosarul investigației și vor fi prezentate instanței de judecata“, – a spus seful anchetatorilor.

Reporterul i-a amintit că partea oficială rusă, apărând nevinovăția forțelor pro-rusești la prăbușirea MN17, indică absența în raportul JIT a datelor brute ale radarului din Dnepropetrovsk (Dnipr, Ucraina). Potrivit Moscovei, datele au fost șterse de ucraineni imediat după accident, pentru a acoperi urmele lor. Vetserbeke a raspuns ca au fost verificate declarațiile Kievului și s-a constatat că stația într-adevar nu funcționează și nici nu funcționa in momentul accidentului MH17.

„Dar doresc să spun că prea multă atenție este acordată problemei diferitelor radare, când noi avem o mulțime de alte dovezi. Sunt oameni care au văzut cu ochii lor ce s-a întâmplat. Sunt oameni care au văzut cu ochii lor Buk-ul! Există înregistrari video care il prezinta deplasandu-se prin Snejnoe! Și vreau să exclam: poate ajunge sa vorbim despre radare; nu mai e necesar, avem mai mult decât suficiente dovezi a ceea ce s-a întâmplat” – a declarat Vetserbeke.

Boeing-777 al companiei aeriene Malaysia Airlines, care efectua zborul MH17  Amsterdam-Kuala Lumpur, s-a prăbușit pe 17 iulie 2014 în partea de est a regiunii Donețk. 298 de oameni aflati la bord au fost uciși. Printre cei morți erau cetățeni din 10 țări, cei mai multi fiind olandezi.

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (2 voturi, media: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Related Posts

6 Responses to Șeful JIT: Ancheta oficială este tot mai aproape de identificarea autorilor tragediei MH17

  1. bogdan spune:

    Nu se va da decat un verdict Oficial la ceea ce se stia de 3 ani deja ! Porcii criminali au tras ! Trebuie doar sa se afle cat de sus a fost comanda ! S-ar putea sa constatam ca tocmai de la kremlin a plecat…sa nu se uite ca exact cu cateva ore inainte de acest atac tuturor zborurile aeronavelor rusesti l-i s-a cerut de catre turnurile de control din OLr sa ocoleasca zona Donbas – nu cu o saptamana nu cu o luna inainte ci exact cu 5 ore inainte sa ocoleasca spatiul aerian din Donbas !!! Este posibil si probabil sa se fi ales intentionat si aeronava ce va fi atacata stiindu-se programul si traiectoria de zbor a acestora dinainte…

    • Liviu spune:

      Este clar ca rusii au doborat cursa MH17. Totusi, responsabilitatea acestei tragedii trebuie impartita. Pe de o parte, rusii patrunsi in Donbas s-au dovedit a fi adevaratii criminali, cel mai probabil dintr-o confuzie. Dar si autoritatile aeronautice occidentale/malaeziene/ucrainiene au dat dovada de neglijenta criminala atunci cand au permis efectuarea de curse civile pe deasupra unui teatru de razboi intesat cu arme antiaeriene.

    • Metalic972 spune:

      Fașistule adevărul cu siguranță va ești la iveală, va fi foarte diferit de poveștile voastre

  2. unul spune:

    Ar fi in sfarsit timpul ca rusii astia criminali in frunte cu preaiubitul lor conducator , Putinel sa plateasca pentru acele crime .

    • bogdan spune:

      Vor plati cu siguranta ! Vor plati ! Nimeni nu ramane dator ! Istoria Dictatorilor si a Dictatuilor este aceeasi ! Au o perioada de viata dar apoi vine si decesul…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to top