RBKPe 13 mai, conducerea grupului RBC a concediat managerii editorial ai grupului RBC  – redactorul șef al ziarului Maxim Solius, redactorul șef al RBC – Roman Badanin și directorul editorial Elizabeth Osetinskaia.

Osetinskaia, Badanin, Solius, zeci de editori și jurnaliști ai RBC au realizat un miracol în ultimii doi ani. Au realizat ceva ce era imposibil, scrie Meduza.io.

In ultimii doi ani, în Rusia a fost pe moarte jurnalismul independent; și RBC a devenit principala publicatie independentă din Rusia – cu investigații de primă clasă, cu o reputație impecabilă, cu o audiență de milioane de oameni. Fără compromisuri, fără scuze despre vremurile grele.

Vineri 13 este o zi proastă pentru noi toți, și pentru jurnaliști și pentru cititori. Este ziua în care a fost distrus miracolul, chiar în fața ochilor noștri. Nu există niciun motiv care să justifice asta. In spatele acestei decizii nu există vreo reflectare echilibrată a proprietarului, și nu exista nici „interes de stat”. Există doar resentimente și răzbunare – au scris cum nu trebuie, s-au purtat cum nu trebuie. Vi s-a spus sa va vedeti de lungimea nasului, nu ati ascultat. Ce s-a întâmplat cu RBC nu este o lupta cu adversarul ideologic. Este o executie într-un gang. E drept, un gang in care a incaput tot jurnalismul rusesc.

A meritat lupta? Desigur, a meritat. Oamenii care astazi au distrus RBC, în general nu știau de ce, pentru ce exista RBC în forma sa actuală. În afara de glumite ei nu inteleg logica acestor oameni care cautau necazuri. Cu toate că logica nu e foarte complicata: exista profesioniști in lume, oameni care își iubesc munca și sunt capabili s-o facă.

Se vor gasi si acei care vor spune încă o dată că acest lucru nu este din vina conducerii țării – societatea însăși e de vina, care vrea cenzura, renunta la jurnalism; dar ce vom face cu milioanele de cititori si telespectatori ai RBC? Se vor gasi si cei care vor spune că este necesar să se negocieze cu ”gradatii” de dragul salvarii posturilor și a personalului; chiar credeti că personalul editorial RBC va fi de acord cu asta?

Vă mulțumim Liza, Roman, Maxim și ceilalți membri ai personalului RBC pentru activitatea profesională, pentru încrederea ca facem ceea ce trebuie, pentru că nu dorim sa facem troc cu conștiința. Vremurile mai bune nu vor veni niciodată, si noi nu vom fi transformati – asa încat, probabil, vom continua în acelasi fel, încheie Meduza.RBK2

Echipa Elizabetei Osetinskaia a venit la RBC la scurt timp după ce miliardarul care deține holdingul media – Mikhail Prokhorov – l-a cumpărat la sfârșitul anului 2013 – începutul anului 2014. Aceasta echipa a inclus nu numai pe șeful agenției de informații RBC Roman Badanin și redactor-șef Maxim Soliusa, dar, de asemenea, zeci de jurnaliști din alte publicații de afaceri din Rusia, mai ales Forbes și „Vedomosti”. Împreună, ei au reușit să transforme publicatia cu reputație dubioasa (RBC a fost acuzata în mod repetat de publicarea unor articole publicitare, precum și achiziționare de trafic) în principala publicatie din mass-media social-politica din țară. Cea mai multa autoritate i-au adus RBC anchetele jurnalistice – de exemplu, cu privire la afacerile oamenilor din anturajul președintelui Rusiei, Vladimir Putin,  despre fiica sa, despre Biserica Ortodoxa Rusa, despre economia DNR și multe alte.

În primăvara anului 2016 au existat zvonuri privin nemulțumirile la Kremlin fata de politica editorială a RBC. Nu a fost niciun comentariu oficial pe această temă, însă era evident că, din aprilie, RBC a fost supus unor presiuni semnificative. Elizabeta Osetinskaia a anuntat pe 20 aprilie că va părăsi locul de muncă pentru o bursa la Universitatea Stanford. Cu toate acestea, ea a plecat din redactie din luna mai, desi bursa începe în luna septembrie. Reuters a facut legatura directa cu presiunea Kremlinului.

La câteva zile dupa anuntul lui Osetinskaia,  proprietarul RBC, Mikhail Prokhorov a intensificat discuțiile privind vanzarea grupului mass-media. În mod oficial, această informație a fost negata, iar secretarul de presă al lui Vladimir Putin, Dmitri Peskov, a declarat că nu exista nicio presiune, nici asupra lui Prohorov, nici asupra RBC.

Apoi, cu cateva zile inainte de demisa sefilor editoriali, s-a aflat ca directorul general al trustului, Nikolai Moliboga, a intrat in colimatorul MAI. Procurorii au declarat ca verifica informatiile privind inselaciunea impotriva fostului acționar al „Byte-Telecom” – Alexandr Panov (el crede că RBC i-a luat în mod ilegal acțiunile sale de la „Byte-Telecom”). Molibog, la rândul său, a amenințat că îl va da în judecată pe Panov. In paralel, Kommersant a scris ca procurorii au deschis alte cateva dosare impotriva conducerii RBC.

Împreună cu Osetinskaia, de la RBC pleaca Badanin si Solius, plus o parte semnificativă a consiliului editorial si jurnalistiiști.

 

Acest articol este proprietatea Pagina de Rusia și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

Votează: Foarte slabSlabMediocruBunFoarte bun (5 voturi, media: 5,00 din 5)
Încarc...

Related Posts

6 Responses to Ziua în care a încetat să existe ultimul grup de presă independent din Rusia

  1. ANTIPUTIN spune:

    Putin de’i descoperit
    Se ascunde sub chibrit
    Sa’si da foc la pijama
    Sa’l boceasca maica’sa !

  2. cozubas spune:

    bogdanel ,baiatul oii,te referi la lagarele si gulagurile de tortura de la Guantánamo sau din Romania,Polonia,etc? )))))))

  3. cozubas spune:

    „jurnalisti independenti” inseamna agenti CIA acoperiti si „jurnalism independent” inseamna politica murdara a acestora spusa fain ,frumos si populist prostimii ? )))))))

  4. bogdan spune:

    Si uite asa Dictatura in rushinica se adanceste ! In curand lagarele si gulagul…go ahead !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to top